IREK – AESM: Institutional Repository of Economic Knowledge

Problematici ale contabilității în instituțiile de învățământ superior cu autonomie financiară. Rezumatul tezei de doctor în științe economice

Show simple item record

dc.contributor.author Țurcanu, Liliana
dc.date.accessioned 2025-09-24T09:30:27Z
dc.date.available 2025-09-24T09:30:27Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.uri https://irek.ase.md:443/xmlui/handle/123456789/4631
dc.description ȚURCANU, Liliana. Problematici ale contabilității în instituțiile de învățământ superior cu autonomie financiară. Rezumatul tezei de doctor în științe economice. Chișinău, 2025. 33 p. Specialitatea 522.02 - Contabilitate; audit; analiză economică. Conducător științific: GRIGOROI Lilia, dr. șt. econ., conf. univ. en_US
dc.description.abstract În realitatea actuală, definită de viteza informației și de complexitatea provocărilor globale, capitalul uman reprezintă cea mai prețioasă resursă. Pentru Republica Moldova, aflată în proces de transformare și aliniere la standardele europene, învățământul superior este un pilon fundamental al dezvoltării durabile și al integrării europene. Instituțiile publice de învățământ superior din Republica Moldova traversează un proces complex de reformare structurală, normativă și financiară, orientat spre alinierea la standardele Spațiului European al Educației. Acest proces presupune modernizarea cadrului normativ și a mecanismelor de finanțare, având drept obiectiv consolidarea calității educației. Tranziția la autonomia financiară a redefinit în totalitate sistemul contabil, dar și mecanismele de organizare, administrare și raportare financiară ale resurselor universitare. Această reformă a marcat tranziția de la contabilitatea de casă, specifică entităților publice, la Standarde Naționale de Contabilitate, specifice sectorului privat. Din perspectiva contabilă reforma a generat așteptări de oportunități semnificative de îmbunătățire a transparenței financiare și consolidarea responsabilității manageriale în gestionarea resurselor financiare, dar a scos în evidență și deficiențe, la fel de semnificative, a organizării proceselor contabile, a experienței de aplicare a SNC, a resurselor umane, etc. Aceste deficiențe au afectat și continuă să afecteze capacitatea instituțiilor de învățământ de a implementa eficient practicile contabile și de a asigura calitatea informațiilor financiare. Așteptările acestei reforme a contabilității erau de modernizarea practicilor de evidență financiară în învățământul superior. Pe parcursul implementării s-a constatat că sistemul contabil bazat pe SNC reflectă într-un mod mai puțin adecvat situația instituțiilor publice de învățământ superior. en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject instituțiile publice de învățământ superior en_US
dc.subject autonomia financiară en_US
dc.subject sistemul contabil en_US
dc.subject SNC en_US
dc.subject evidență financiară en_US
dc.subject Republica Moldova en_US
dc.title Problematici ale contabilității în instituțiile de învățământ superior cu autonomie financiară. Rezumatul tezei de doctor în științe economice en_US
dc.type Book en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account