IREK – AESM: Institutional Repository of Economic Knowledge

Problematici ale contabilității în instituțiile de învățământ superior cu autonomie financiară. Teză de doctor în științe economice

Show simple item record

dc.contributor.author Țurcanu, Liliana
dc.date.accessioned 2025-09-24T09:34:57Z
dc.date.available 2025-09-24T09:34:57Z
dc.date.issued 2025
dc.identifier.uri https://irek.ase.md:443/xmlui/handle/123456789/4632
dc.description ȚURCANU, Liliana. Problematici ale contabilității în instituțiile de învățământ superior cu autonomie financiară. Teză de doctor în științe economice. Chișinău, 2025. 220 p. Specialitatea 522.02 – Contabilitate; audit; analiză economică. Conducător științific: GRIGOROI Lilia, dr. șt. econ., conf. univ. en_US
dc.description.abstract Într-o lume definită de viteza informației și de complexitatea provocărilor globale cea mai prețioasă resursă este capitalul uman. Pentru Republica Moldova aflată într-un proces de transformare și de aliniere la standardele europene, învățământul superior este un pilon fundamental al dezvoltării durabile, al securității naționale și al prosperității. Instituțiile de învățământ superior sunt motoarele care pot propulsa țara către o economie bazată pe cunoaștere, pot consolida o societate civilă democratică și pot ancora ferm Republica Moldova pe traiectoria sa europeană. Instituțiile publice de învățământ superior din Republica Moldova traversează, de mai bine de un deceniu, un proces complex de reformare structurală, normativă și financiară, orientat spre alinierea la standardele Spațiului European al Educației. Acest proces presupune transformări instituționale majore, modernizarea cadrului normativ și a mecanismelor de finanțare, având drept obiectiv consolidarea calității educației, creșterea competitivității și integrarea durabilă în spațiul academic european. Funcționarea eficientă și responsabilă a instituțiilor publice de învățământ superior depinde de un sistem de management financiar robust, elementul lui de bază fiind contabilitatea. Necesitatea unei contabilități fiabile a devenit și mai importantă odată cu tranziția instituțiilor de învățământ la autonomia financiară, care le-a transformat din entități bugetare în instituții publice, responsabile pentru propria lor sustenabilitate. Procesul de reformare necesită unele adaptări semnificative și poate fi caracterizat ca unul de lungă durată. Oricum direcția strategică rămâne orientată spre armonizarea cu standardele internaționale și europene de raportare financiară pentru sectorul public, ceea ce presupune consolidarea cadrului metodologic contabil, eficientizarea proceselor de evidență și promovarea unei culturi contabile bazate pe calitate, responsabilitate și transparență în raportarea financiară. CZU.: 657:378.094(478)(043) en_US
dc.language.iso other en_US
dc.subject instituții publice de învățământ superior en_US
dc.subject autonomie financiară en_US
dc.subject patrimoniu universitar en_US
dc.subject venituri universitare en_US
dc.subject contabilitate de gestiune en_US
dc.subject calculația costurilor en_US
dc.subject politici contabile en_US
dc.subject raportare financiară en_US
dc.subject raportare integrată și de sustenabilitate en_US
dc.subject management universitar en_US
dc.subject transparență financiară en_US
dc.subject guvernanță academică en_US
dc.subject standarde naționale contabile en_US
dc.subject IPSAS en_US
dc.title Problematici ale contabilității în instituțiile de învățământ superior cu autonomie financiară. Teză de doctor în științe economice en_US
dc.type Book en_US


Files in this item

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Search DSpace


Advanced Search

Browse

My Account